Trzy wskazówki, jak zdobyć klientów i rozwinąć swój biznes jako freelancer

Freelancing jest dziś jednym z niewielu sektorów gospodarki, których nie dotknął kryzys spowodowany pandemią. Przeciwnie: COVID-19 sprawił, że wiele osób w poszukiwaniu nowych sposobów zarobku zainteresowało się pracą pozaetatową. Rynek usług oferowanych przez wolnych strzelców gwałtowanie się rozrósł i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie miało to ulec zmianie. Sytuacja pandemiczna sprawiła, że praca w charakterze freelancera stała się znacznie bardziej atrakcyjna. Wiele osób zaczęło również dostrzegać zalety tego modelu – szczególnie większą elastyczność nie tylko w kontekście czasu, ale też miejsca czy środowiska pracy.

Według raportu „Freelance Forward” firmy Upwork, ponad 1/3 Amerykanów pracuje w charakterze  wolnych strzelcy, a udział pełnoetatowych freelancerów w amerykańskim rynku pracy wzrósł z 33,8% w 2020 do 35,0% w 2021 roku[1]. Nad Wisłą ten trend też jest dobrze widoczny: jak wynika z danych za 2021 rok, jest tu już ponad 270 tys. osób, które w pełni utrzymują się z freelancingu [2]. Specjaliści szacują, że wartość rynku wolnych strzelców w Polsce mogła przekroczyć 15 mld zł w 2021 roku, co daje wzrost o blisko 27% rok do roku. [3].

„W Polsce jest już ponad 270 tys. osób, które w pełni utrzymują się z freelancingu.”

Jednocześnie im więcej osób decyduje się na zostanie wolnym strzelcem, tym bardziej zacięta staje się konkurencja na rynku freelancingu i tym ciężej pozyskać nowe zlecenia. Jeżeli jesteś albo planujesz zostać freelancerem, oto trzy wskazówki, które pomogą Ci wybić się pośród konkurentów i rozwinąć swój biznes.

Zadbaj o wizerunek w sieci

W dobie licznych platform łączących freelancerów z ofertami pracy, można pomyśleć, że posiadanie własnego kanału komunikacji to niepotrzebny kaprys. Jeśli jednak chcesz zarabiać jako wolny strzelec, utworzenie dedykowanej strony internetowej i założenie profesjonalnych profili w mediach społecznościowych to pierwsze elementy, o których powinieneś pomyśleć. Takie działania nie tylko wzmocnią Twoją obecność w sieci i pomogą Ci dotrzeć do większej liczby klientów, ale przede wszystkim pozwolą zbudować markę osobistą oraz spozycjonować siebie jako wiarygodnego partnera.

Własna strona internetowa daje Ci też możliwość zaprezentowania swojego doświadczenia,  pochwalenia się najlepszymi zrealizowanymi projektami czy pozytywnymi recenzjami od klientów. To prawdziwy game changer, jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych zleceniodawców i wyróżnienie się na wymagającym rynku.

Posiadanie własnych kanałów komunikacji pozwoli Ci wreszcie dotrzeć do nowych zleceniodawców, którzy niekoniecznie korzystają ze standardowych portali dla freelancerów. Dzięki temu zyskasz większą niezależność.

Postaw na wielojęzyczność

Współcześnie, większość freelancerów działa w przestrzeni cyfrowej, która daje im dostęp do milionów potencjalnych klientów z całego świata. Aby jednak móc skorzystać z tej ogromnej szansy, należy wiedzieć, w jaki sposób skutecznie dotrzeć do osób zainteresowanych ich usługami. Znajomość języków obcych oraz prowadzenie kanałów komunikacji, takich jak strona czy blog, w różnych językach, pozwolą poszerzyć grono Twoich odbiorców.

Przykładowo, osoby polskojęzyczne stanowią około 0,6% światowej populacji. Oznacza to, że ograniczając się wyłącznie do kanałów w języku polskim, znacznie zawężasz bazę swoich potencjalnych klientów. Tymczasem prowadzenie strony także w języku angielskim umożliwi Ci dotarcie do około 1,35 miliarda anglojęzycznych użytkowników na całym świecie, a hiszpańska wersja strony pozwoli ci zaprezentować swoją ofertę kolejnym 543 milionów klientów[4]. Każdy dodatkowy język poszerza zatem Twój zasięg, a także umożliwia wstęp na nowe rynki i przekłada się na zwiększanie bazy klientów.

Planując ekspansję międzynarodową, zastanów się, na jakich rynkach chciałbyś prowadzić swój biznes. Pamiętaj, że w różnych państwach obowiązują różne stawki wynagrodzeń. Choć lokalnie możesz być postrzegany jako drogi, w innym kraju Twoje usługi mają szansę okazać się przystępne cenowo.

Współpracuj z zaufanymi partnerami, żebyś mógł w pełni skupić się na pracy

Elastyczne godziny pracy wymagają efektywnego zarządzania czasem i własnymi zasobami. Prowadząc biznes jako freelancer masz wiele spraw na głowie, przez co może Ci być trudno skupić się na tym, co najważniejsze lub najbardziej opłacalne. Właśnie wtedy warto sięgnąć po wsparcie ze strony zaufanego partnera.

„Wraz ze wzrostem popularności pracy w modelu freelancingu, wzrasta konkurencja, a rynek wolnych strzelców staje się coraz bardziej wymagający.”

Współpraca ze specjalistami w obszarze zarządzaniu płatnościami może przynieść Ci także kilka dodatkowych korzyści. Firmy takie jak PayPal zapewniają np. darmowe, intuicyjne szablony faktur, spersonalizowane linki PayPal.Me do szybkiej płatności, które możesz udostępnić swoim klientom za pomocą SMS-a, e-maila lub aplikacji do obsługi wiadomości, a także Ochronę Sprzedawcy w przypadku spełniających kryteria transakcji[5]. Ponadto, współdziałanie ze znanymi na całym świecie firmami pomaga wizerunkowo – wzmacnia Twoją wiarygodność, co może odegrać ważną rolę w ekspansji na nowe rynki. Freelancerzy korzystający z PayPal mają dostęp do ponad 400 milionów konsumentów na więcej niż 200 rynkach.

Wraz ze wzrostem popularności pracy w modelu freelancingu, wzrasta konkurencja, a rynek wolnych strzelców staje się coraz bardziej wymagający. Ci, którzy chcą, aby ich biznes odniósł sukces, muszą więc myśleć perspektywicznie i stale szukać nowych sposobów na rozwijanie swojej działalności. Zastosowanie się do powyższych wskazówek pomoże Ci wykorzystać międzynarodowe możliwości, jakie daje cyfrowa przestrzeń, pozyskać nowych klientów i w pełni rozwinąć Twój biznes.


[1] Upwork, Freelance Forward Report, 2021
[2] Useme, “Freelancing in Poland and worldwide 2021”, październik 2021
[3] Useme, “Freelancing in Poland and worldwide 2021”, październik 2021
[4] Statista – The most spoken languages worldwide in 2021
[5] Obowiązują ograniczenia. Aby zakwalifikować się do Programu Ochrony Sprzedających w systemie PayPal, Użytkownik musi spełnić określone wymagania. Więcej informacji dostępne na stronie: paypal.com.pl.

Autor /

Dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael

ZACZNIJ WPISYWAĆ I NACIŚNIJ ENTER, ABY WYSZUKIWAĆ