Innowacyjność to jeden z kluczowych czynników rozwoju handlu detalicznego. Duża konkurencja ze strony dynamicznie rozwijającego się e-commerce sprawia, że handel stacjonarny jest otwarty na nowe rozwiązania i ułatwienia procesu zakupu dzięki technologii. Według badania GFK „Consumer Life”, wygoda była najważniejszym trendem konsumenckim 2022 roku, a polski konsument deklaruje, że nie boi się nowinek technologicznych i chętnie korzysta z tych, które podnoszą poziom jego wygody. Powoduje to, że technologia to już nie tylko dodatkowe możliwości pozyskania klientów, ale wymóg dla utrzymania poziomu sprzedaży. Jak stwierdził Jacek Kujawą, Wiceprezes LPP S.A. w czerwcowym numerze Magazynu BrandsIT „Digitalizacja handlu, która mocno przyspieszyła przede wszystkim w okresie pandemii, wymusiła na firmach typowo retailowych szybką budowę kompetencji technologicznych.” Oto 5 technologii, które najszybciej rozwijają się w branży retail.

Digital Signage

Digital Signage to bardzo ważna część dzisiejszej branży retail. Ekrany wielkoformatowe zdobyły serca marketerów nie tylko redukcją kosztów reklamy i możliwością jej częstego zmieniania. Według badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Samsung Electronics Polska na temat skuteczności rozwiązań Digital Signage, aż 65% ankietowanych zmieniło swoje plany względem zamówienia, decydując się na ofertę zaprezentowaną na ekranach. Oferuje to olbrzymią skuteczność przekazu marketingowego i pozwala na lepszą organizację nie tylko sprzedaży, ale może także wpłynąć na cały łańcuch dostaw. Poza tym, Digital Signage daje możliwość celniejszego dostosowania treści prezentowanych na ekranach do potrzeb konsumentów, np. w zależności od temperatury.

Mariusz Orzechowski, General Manager CSEE, Sharp NEC Display Solutions
Mariusz Orzechowski, Sharp NEC Display Solutions

Idąc tropem wygody konsumenta, kioski samoobsługowe zaczęły najpierw pojawiać się w dużych sieciach restauracji typu fast food i jako punkty informacyjne w centrach handlowych.  Kioski, czyli ekrany dotykowe, służące do samodzielnego składania zamówienia lub pełniące funkcję punktu informacyjnego, zyskały popularność przede wszystkim ze względu na możliwość dokładnego zapoznania się z ofertą przez konsumenta, bez poczucia presji czasu, brak konieczności czekania w kolejce do złożenia zamówienia, szybką realizację płatności. Niektóre spośród sieci, które zdecydowały się na wdrożenie kiosków, dawały możliwość płacenia gotówką przy kasie po złożeniu zamówienia w kiosku, co świetnie wpływało na przekonanie większej ilości klientów do automatyzacji procesu składania zamówienia. Kioski z powodzeniem stosują takie sieci jak McDonald’s, KFC. Ostatnio zaczęły coraz częściej pojawiać się także branży hotelowej czy fashion, jak CCC, gdzie klienci mogą sprawdzić dostępność produktu lub bezpośrednio z poziomu kiosku złożyć i opłacić zamówienie. 

RFID

Na przestrzeni ostatnich miesięcy rola kanałów sprzedaży ulegała ewolucji. W pewnym momencie tempo rozwoju e-commerce przyćmiło rolę sklepów stacjonarnych. Wówczas dla tradycyjnego handlu przewidywano rolę wsparcia procesu sprzedaży online. Jednak po minięciu największych restrykcji  pandemicznych, sklepy stacjonarne odzyskują swoją pozycję i nie odgrywają już okazjonalnej roli wspierającej w sprzedaży wielokanałowej. Obecnie obserwuje się przeniesienie realizacji procesu sprzedaży omnichannel na sklep stacjonarny, który staje się trzonem organizacyjnym, o który oparty jest łańcuch dostaw.

Taka zmiana organizacji procesu sprzedaży wymaga zmiany podejścia do procesów i systemów, aby z jednej strony spełnić rolę podstawy sprzedaży omnichannel, z drugiej – nie dopuścić do spadku jakości sprzedaży stacjonarnej. Generuje to potrzebę posiadania precyzyjnego i ujednoliconego systemu zarządzania towarem. Nieocenionym wsparciem w zaspokojeniu tej potrzeby okazuje się być technologia RFID.

Ewa Pytkowska, Checkpoint Systems Polska
Ewa Pytkowska, Checkpoint Systems Polska

Chmura

Prowadzenie działalności w dobie powszechnej cyfryzacji sprawia, że nie sposób uniknąć konieczności przetwarzania dużej ilości danych. Nie inaczej jest w przypadku branży retail, która potrzebuje systemów zarządzania towarem, zbierania i przetwarzania danych o doświadczeniach klientów, danych finansowych. Dlatego handel, tak jak wiele innych branż, dostrzegł zalety płynące z chmury i zaczął je konsekwentnie stosować. Zainteresowanie rozwiązaniami chmurowymi jest na tyle duże, że niektórzy dostawcy usług chmurowych mają w ofercie rozwiązania cloud computing dedykowane branży retail, np. Microsoft Cloud For Retail lub Retail Data Cloud od Snowflake. 

Przemysław Gołaszewski, Billennium
Przemysław Gołaszewski, Billennium

Systemy w branży retail

Jeśli mówimy o technologii w branży retail, to nie możemy zapomnieć o rozwiązaniach softowych. Standardowe rozwiązania klasy CRM i ERP są powszechnie stosowane w biznesie, także w branży retail, jednak handel potrzebuje także dedykowanych, dostosowanych do potrzeb rozwiązań. Jednym z większych wyzwań technologicznych jest efektywne wykorzystanie rozwiązań, aby w pełni wykorzystać ich możliwości. I tak, branża retail korzysta z systemów marketingowych, łączących dane sprzedaży z działaniem np. Digital Signage 

Michał Drechny, Komputronik Biznes
Michał Drechny, Komputronik Biznes

Sztuczna inteligencja

Branża retail potrzebuje rozwiązań sprzyjających podnoszeniu wydajności, co nie jest łatwe, zważywszy na wielokanałowy model sprzedaży, dużą konkurencję, czy to stacjonarną, czy online, zmienny popyt i wielkość oferty. Na wszystkie te wyzwania, przed jakimi stoi retail należy spojrzeć z perspektywy wiedzy, jaką możemy na ten temat posiadać. Taką wiedzę zapewnia m.in. innymi automatyzacja procesów, która pozwala na dokładny ich zapis, a w konsekwencji umożliwia poprawę wyników dzięki celowemu poprawianiu najsłabszych elementów procesu. Aby jednak to się udało konieczna jest zamiana danych pozyskanych dzięki wykonaniu procesu na informację, na którą można w odpowiedni sposób zareagować. Dlatego wykorzystanie sztucznej inteligencji w branży retail to coraz powszechniejsza praktyka, która przy nawet niewielkim nakładzie inwestycyjnym jest w stanie zwiększyć efektywność działania sklepów. Detaliści wykorzystują ją do zarządzania relacjami z klientami w celu automatyzacji działalności marketingowej lub do analizy predykcyjnej w celu określenia, którzy klienci są skłonni kupić określone produkty, prognozowania popytu, zarządzania zapasami.