Po trudnym 2022 roku z nadzieją wchodzimy w kolejny. Co nas czeka w kolejnym roku cyfryzacji? Na co powinny przygotować się polskie firmy? I dlaczego to właśnie ludzie są najważniejsi w cyfrowej transformacji? O tym w rozmowie z Anną Tarach-Pawlicką, Prezes Zarządu PrivMX Polska. 

BrandsIT: Za nami dość trudny rok 2022. Przed biznesem było wiele wyzwań związanych z inflacją, wojną, rosnącymi kosztami i niepewną sytuacją gospodarczą. Ale ostatnia kartka z kalendarza nie kończy problemów, z którymi firmy będą musiały sobie radzić w 2023 roku. Czy polskie firmy są gotowe na kolejny rok pełen wyzwań?

Anna Tarach-Pawlicka, PrivMX: Rzeczywiście, zapowiada się kolejny rok pełen wyzwań. Firmy nadal będą szukać oszczędności, ale z drugiej strony – staną także przed decyzjami dotyczącymi kolejnych inwestycji. Każda firma doskonale zdaje sobie sprawę, że aby się rozwijać i zwiększać rynkową konkurencyjność, trzeba wdrażać nowe rozwiązania. Najlepiej skupić się teraz na automatyzacji procesów, które są następstwem tych inwestycji – takie działania w planie długofalowym przynoszą oszczędności i usprawnienie procesów. 

Dotychczasowe wydarzenia związane z Covid-19 wymagały szybkiego dostosowania do zmieniających się warunków. Firmy mają więc doświadczenie w elastycznym i szybkim wprowadzaniu zmian w swoich organizacjach – większość z nich zmuszona była do gwałtownego przyspieszenia cyfryzacji. Warto podkreślić, że sama cyfryzacja to tylko wykorzystanie technologii do zwiększenia efektywności i lepszej organizacji procesów. Natomiast rzeczywista transformacja cyfrowa obejmuje nie tylko wprowadzenie nowych technologii, ale  przede wszystkim angażuje zasoby ludzkie. To technologie razem z ludźmi tworzą prawdziwą cyfrową transformację – taką, która przenosi firmę na nowy biznesowy poziom.

Według liderów praktyk technologicznych z McKinsey, w związku z niepewnością geopolityczną i gospodarczą, pod kątem ewolucji technologicznej w 2023 wkroczymy w fazę ostrożności. Liderzy przedsiębiorstw będą zmuszeni szukać sposobów, żeby robić więcej za mniej, znajdować wartość tam, gdzie nakładają się ich rzeczywiste kompetencje i innowacje oraz inwestować w te technologie, które docierają do punktu zwrotnego.  

Część firm być może przemodeluje zakres swojej działalności – tak jak Philips, który nie tylko stworzył nowe wyobrażenie na temat tego, JAK pracuje firma, ale też CO robi, aby tworzyć nowe wartości w erze cyfrowej. 

„Warto podkreślić, że sama cyfryzacja to tylko wykorzystanie technologii do zwiększenia efektywności i lepszej organizacji procesów. Natomiast rzeczywista transformacja cyfrowa obejmuje nie tylko wprowadzenie nowych technologii, ale  przede wszystkim angażuje zasoby ludzkie.”

Anna Tarach-Pawlicka

BrandsIT: Wyzwania, z którymi muszą radzić sobie firmy wymagają wsparcia, m.in. rozwiązań IT. Czy polskie firmy w tym roku będą skłonne do inwestycji w technologie?

A.T.P.: Według Ankiety Inwestycyjnej Europejskiego Banku Inwestycyjnego 2022 dotyczącej Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej, priorytetem na kolejne 3 lata jest innowacyjność. 27% firm w tym regionie planuje inwestować właśnie w innowacje – to więcej niż na terenie całej UE (24%) czy USA (21%).  Co więcej, 22% polskich firm przeznaczyło największą część inwestycji na innowacje technologiczne.

Firmy rozumieją, że inwestycje w rozwiązania IT są konieczne – nie tylko w kontekście innowacji, ale także w celu optymalizacji i obniżenia kosztów, na przykład poprzez automatyzację procesów. To dlatego modele subskrypcyjne aplikacji biznesowych cieszą się taką popularnością: są bardzo wygodnym, nieobciążającym finansowo rozwiązaniem, pozwalającym uzyskać realne oszczędności z dnia na dzień. 

Dobrze zaplanowana inwestycja we właściwą technologię to oszczędność czasu, który pracownicy poświęcają na wyszukiwanie dokumentów, lepsza i bardziej efektywnej komunikacja, mniej błędów i pomyłek, lepsza organizacja pracy. Jednym słowem – maksymalizacja efektywności przy tych samych zasobach ludzkich.

Równie ważna jest maksymalizacja wartości z własnych danych, czyli takie pozyskiwanie, organizacja i analiza posiadanych informacji, która pozwala na ciągły rozwój. W tym kontekście niezwykle pomocne staną się wszystkie rozwiązania z AI.

BrandsIT: Na co w takim razie postawią firmy w tym roku? W co będą inwestować?

A.T.P.: Myślę, że kluczowe będą 3 obszary:
chmura – migracja danych do rozwiązań chmurowych pozwala na zmniejszenie kosztów oraz lepszą skalowalność każdego biznesu, zmienia też podejście do bezpieczeństwa;
dane i analityka (D&A) są coraz częściej postrzegane jako kluczowy czynnik umożliwiający radzenie sobie z bieżącymi wyzwaniami biznesowymi, a także sposób na wykorzystanie przyszłych możliwości. Liderzy D&A muszą wspierać swoją organizację zaufanymi danymi wysokiej jakości, aby umożliwić podejmowanie decyzji na każdym szczeblu, od zarządu po działania operacyjne;
analiza danych przy wsparciu AI.

BrandsIT: Czego najbardziej boją się polskie firmy w zakresie cyfryzacji?

A.T.P.: Niepowodzenia. Inwestycji, która kończy się fiaskiem i nie przynosi wymiernych korzyści. Dlatego tak ważne jest szersze spojrzenie na cyfrową transformację i dbanie o to, by wszyscy pracownicy w firmie mieli świadomość tego, czym jest zmiana i z jakim ryzykiem się wiąże.

BrandsIT: Jaka jest na to recepta?

A.T.P.: Spojrzenie na organizację z góry. Zaplanowanie tego,  jak chcemy być postrzegani na rynku i jaki cel firma chce osiągnąć. Angażowanie pracowników w tworzenie strategii.  Transparentna komunikacja i informowanie o kolejnych etapach zmian, rozwiewanie wątpliwości i domysłów, aby to pracownicy stali się siłą napędową do wprowadzania zmian i pozostawali otwarci. To ludzie są najważniejsi w cyfrowej transformacji.

BrandsIT: PrivMX tworzy oprogramowanie do wsparcia pracy zdalnej. Jakie niedogodności związane z pracą zdalną pomaga rozwiązać Wasz produkt?

A.T.P.: Podczas pracy zdalnej, w rozproszonych zespołach często pojawia się problem właśnie z transparentną komunikacją, z przejrzystością i efektywnością współpracy, z zaangażowaniem pracowników oraz odpowiednim zabezpieczeniem współdzielonych i przechowywanych danych.

PrivMX Fusion świetnie wspiera wszystkie te obszary. Zawiera narzędzia do spójnej i efektywnej współpracy, ściśle zintegrowane w jednej aplikacji. Wprowadza zabezpieczenie wewnętrznej komunikacji, wideokonferencji, wymiany i przechowywania danych poprzez szyfrowanie end-to-end. Zapewnia ochronę prywatności i własności intelektualnej bez obciążania użytkowników skomplikowanymi procedurami. Zmniejsza także ryzyko związane z wyciekiem poufnych informacji handlowych, prawnych czy strategii biznesowych.

W kontekście cyfrowej transformacji, PrivMX Fusion wspiera zespoły w 2 najtrudniejszych wyzwaniach:
– Usprawnia komunikację podczas wdrażania nowych rozwiązań technologicznych i wprowadzania pracowników w nowe procesy. Oprócz wspierania transparentnej komunikacji, pomaga utrzymać właściwe zaangażowania całego zespołu.
– Daje realną oszczędność czasu, który pracownicy zazwyczaj poświęcają na wyszukiwanie dokumentów i naprawianie błędów wynikających ze złej komunikacji. Fakt, że kluczowe pliki, rozmowy, zadania, terminy i wszystkie najważniejsze informacje można znaleźć w jednym miejscu, to prawdziwy wyróżnik, na który zwracają uwagę również nasi Klienci.

BrandsIT: Czy uważa Pani, że polskie firmy są świadome tego, jak ważna jest prywatność i cyberbezpieczeństwo?

A.T.P.: Ta świadomość cały czas rośnie. Jeszcze raz wrócę do czasu „covidowego”, kiedy ze względu na pracę w domu czasem brakowało czujności pracowników i ilość cyberataków znacznie się nasiliła. Takie incydenty podniosły świadomość ludzi na temat bezpieczeństwa danych. Ostatnie wydarzenia społeczne i polityczne także budzą refleksję nad tym, kto jest w posiadaniu naszych danych i jak może je przetwarzać.

Najsłabszym ogniwem są zawsze ludzie – ich pośpiech, brak czujności, zwykłe błędy. Dlatego właściciele firm powinni wyposażyć pracowników w odpowiednie oprogramowanie, które pozwoli zniwelować ryzyko ludzkich błędów, ale także zadba o właściwą równowagę i focus na zadaniach, pozwoli zdjąć ciężar pracy administracyjnej z merytorycznych pracowników, np. inżynierów, czy specjalistów w kluczowych obszarach.

BrandsIT: Jesteście na rynku dość krótko, a okres istnienia PrivMX przypada na najtrudniejszy okres w polskim biznesie. Jak rozwijacie biznes w takich warunkach?

A.T.P.: PrivMX Fusion nie jest jedynym produktem dostarczanym przez naszą firmę Simplito – software pojawił się na rynku w 2020 r., natomiast korzenie produktu i wcześniejsze realizacje koncepcji szyfrowanej komunikacji sięgają parę lat wcześniej.  Zespół stanowią ludzie, którzy firmę współtworzą już od 2008 roku – osoby z dużą wiedzą, wyjątkowymi kompetencjami koderskimi i doświadczeniem w technologii szyfrowania.

„W 2022 roku ugruntowaliśmy naszą pozycję i wytyczyliśmy nowe ścieżki, którymi w najbliższym czasie będziemy podążać.”

Anna Tarach-Pawlicka

BrandsIT: Jak ten rok zakończył PrivMX? Co udało się osiągnąć?

A.T.P.: To był dla nas wyjątkowy rok. Podjęliśmy ważną decyzję, aby wykorzystać nasz potencjał i na bazie technologii wykorzystanej przy projektowaniu PrivMX Fusion budować kompleksową platformę dla developerów – uniwersalny ekosystem, który pozwoli tworzyć aplikacje i rozwiązania do komunikacji w każdej branży, właśnie z wykorzystaniem szyfrowania end-to-end.

W tym roku pozyskaliśmy wielu nowych użytkowników z całego świata, a nasz software zdobył Polską Nagrodę Innowacyjności 2022. Można powiedzieć, że ugruntowaliśmy naszą pozycję i wytyczyliśmy nowe ścieżki, którymi w najbliższym czasie będziemy podążać.

BrandsIT: Jakie są Wasze plany rozwoju?

A.T.P.: My także spojrzeliśmy na naszą organizację z góry i staraliśmy się popatrzeć szeroko na obszar naszego działania. Przeanalizowaliśmy nasze przewagi, dotychczasowe doświadczenia, wiedzę i kompetencje całego zespołu oraz wartość, którą chcemy dostarczać naszym potencjalnym klientom.
Pracujemy obecnie nad platformą, która pozwoli na wykorzystanie technologii szyfrowania end-to-end w wielu obszarach, produktach i procesach. Prywatność zawsze była dla nas istotną wartością, więc wykorzystujemy nasze kompetencje, know-how i doświadczenie tworząc ekosystem PrivMX. Na bazie dostarczanej przez nas technologii będzie można w przeróżnych branżach – od finansowej, poprzez prawniczą, zdrowotną i wszystkie sektory, którym zależy na ochronie danych – tworzyć dedykowane rozwiązania z użyciem szyfrowania end-to-end.


Anna Tarach-Pawlicka

Od 14 lat związana z branżą informatyczną. Jako konsultant analizowała potrzeby biznesowe Klientów oraz dobierała odpowiednie aplikacje do zarządzania i automatyzacji procesów biznesowych przedsiębiorstw. Obecnie jako Prezes Zarządu PrivMX Polska Sp z o.o. odpowiada za sprzedaż, marketing i rozwój oprogramowania PrivMX Fusion. Jako Product Manager w Simplito Sp. z o.o. jest współodpowiedzialna za przygotowanie i wprowadzenie nowych produktów ekosystemu PrivMX. 

Absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, studiów podyplomowych w zakresie Zarządzania Finansami i Marketingu (UMK w Toruniu) oraz Akademii Lean Leadera (WSB w Toruniu). Zwolenniczka zwinności, samozarządzania i ciągłego usprawniania.