Dzisiejsza moda to kombinacja czynników, bez których rozwój i utrzymanie konkurencyjności na rynku fashion nie byłoby możliwe. Jedną z najważniejszych kwestii w tym zakresie jest technologia, na której wdrażanie jest zdecydowanie najwyższa pora.

Według danych z raportu „State of Fashion Technology” McKinsey’a, w 2021 r. firmy modowe zainwestowały w technologię od 1,6 do 1,8 proc. swoich przychodów. Oczekuje się, że do 2030 r. liczba ta wzrośnie do od 3,0 do 3,5 procent. Za przewidywanym wzrostem kryje się przekonanie wielu, że technologia może stworzyć przewagę konkurencyjną – w działaniach skierowanych do klientów, na których firmy koncentrowały się do tej pory, oraz, w coraz większym stopniu, na działalności operacyjnej.

Zwiększenie poziomu inwestycji w technologię przez firmy z branży odzieżowej jest związane m.in. ze zmianą nawyków zakupowych ich klientów wywołaną przez pandemię. Ale nie tylko. Implementacja rozwiązań technologicznych rozpoczęła się dużo wcześniej, jednak pandemia COVID-19 była bodźcem, który spowodował, że sporo spośród osób nieprzekonanych do dokonywania zakupów online, zaczęło ich dokonywać z konieczności. Takie zmiany spowodowały, że firmy z branży mody zdecydowały się na wdrożenie wielokanałowego modelu sprzedaży. Poza aspektem sprzedaży, technologia odgrywa ważną rolę w logistyce, magazynowaniu i przetwarzaniu danych.

moda, kobieta

Firmy technologiczne z branży… mody

Jak wskazuje Jacek Kujawa z LPP, dziś największy producent odzieży w Polsce to firma technologiczna w branży odzieżowej. W wywiadzie dla naszego Magazynu Wiceprezes Zarządu LPP S.A. :

„LPP to spora grupa kapitałowa, której integralną częścią jest m.in. Silky Coders, nasz 700-osobowy software house specjalizujący się w rozwiązaniach dedykowanych branży fashion oraz ecommerce. Wśród nich mamy aż 70-osobowy dział Data Science, który w mojej ocenie zmienił LPP w organizację zarządzaną danymi. To dzięki nim mamy dziś gigantyczną bazę danych najróżniejszych rekordów, które pozwalają nam poznać naszego klienta.”

To potwierdza, że firmy z branży odzieżowej nie mogą zaspać i muszą na bieżąco śledzić i wdrażać rozwiązania technologiczne, jeśli nie chcą zostać w tyle ze spadkiem poziomu sprzedaży. Eksperci firmy McKinsey zidentyfikowali pięć kluczowych tematów, które mogą pomóc branży w sprostaniu niektórym wyzwaniom i w odblokowaniu potencjalnych możliwości.

Metaverse

Mateverse to technologia wprost idealna dla branży mojej, która ma niemały, bo aż 30% wkład w przychody z metaverse.  Dzięki tej technologii, firmy odzieżowe, sprzedające obecnie ogromną część swojego asortymentu w kanale e-commerce, nie mają problemów ze zwrotami spowodowanymi niedopasowaniem rozmiaru czy niespełnionymi oczekiwaniami klientów, którzy dzięki metaverse mogą „zobaczyć” produkt przed zakupem.

Hiperpersonalizacja

Dane – sztuczna inteligencja – personalizacja – stworzenie oferty dopasowanej do potrzeb klienta – tak w skrócie można opisać ścieżkę personalizacji oferty. To właśnie ten trend pozwoli przyciągać klientów wyjątkowymi ofertami, stworzonymi właśnie dla nich. Ogromne znaczenie dla personalizacji ma wspomniana sztuczna inteligencja, która musi „nauczyć się” stylu użytkownika i dopasować do niego ofertę. Nie mniejsze znaczenie mają dane, dzięki którym dział projektantów będzie mógł na bieżąco dopasowywać kroje, style i trendy do obecnych wymagań rynku, na który to czynnik zwrócił uwagę Jacek Kujawą z LPP:

„Nie interesują nas obszerne raporty rynkowe, które owszem, ciekawie prezentują pewne trendy w branży, ale wykorzystując do tego jednak mocno uśrednione dane. Nasz dział Data Science selekcjonuje, przetwarza, analizuje i grupuje rekordy dotyczące unikatowego klienta naszych marek tak, aby w efekcie przełożyć to dla niego na konkretną wartość.”

Połączone sklepy

Sprzedaż w modelu omnichannel to już nie tylko jasny podział na sprzedaż stacjonarną i online. Sklepy stacjonarne pełnią dzisiaj o wiele więcej funkcji niż tradycyjna sprzedaż. Inwestycje w kioski, aplikacje dla klientów i budowanie doświadczeń na bazie wizyty klienta w placówce marki wypełniają lukę sprzedażową między e-commerce i sprzedażą stacjonarną i pozwalają na jego jeszcze większe zaangażowanie, generując nie tylko wyższe zyski, ale także wyższy poziom zwrotu inwestycji w sklep stacjonarny.

sklep, moda

Kompleksowa aktualizacja

Integracja łańcucha wartości to kolejna ważna kwestia z perspektywy zarządzania współczesną firmą z branży odzieżowej. CIO branży modowej powinni zwrócić szczególną uwagę na to, aby cyfryzacja i zaawansowana analityka danych były w pełni wykorzystywane przez organizację, a całość sposobu funkcjonowania firmy zoptymalizowana w taki sposób, aby żaden z elementów funkcjonowania nie blokował możliwości wykorzystywania w pełni wdrożonych rozwiązań.

Technologia zbawieniem czy przymusem?

Odpowiedź na to pytanie jest, jak sądzę, dość oczywista. Technologia w branży modowej to zarówno zbawienie, jak i przymus. Z jednej strony, to właśnie dzięki technologii branża modowa rozwija się w obszarach, które do tej pory były niedostępne, a optymalizacje i możliwość dokładnego poznania indywidualnych preferencji klientów wznoszą perspektywy rozwoju tej branży na zupełnie nowy poziom. Z drugiej strony, tej machiny rozwoju technologicznego branży modowej już nie da się zatrzymać. Firmy, chcąc niechcący, muszą wciąż poszukiwać nowych rozwiązań i inwestować w nie, nie tylko po to, aby rozwijać się w określonym kierunku, ale w ogóle dlatego, aby utrzymać wypracowaną pozycję rynkową.