CIO i liderzy IT na całym świecie muszą zmierzyć się z presją zarządzania i zaspokajania potrzeb technologicznych i informatycznych organizacji w obliczu ciągle istniejącego wyzwania, jakim jest redukcja wydatków na IT. W obecnym scenariuszu CIO muszą również przemyśleć, w jaki sposób usługi infrastruktury IT są dostarczane bezpiecznie, biorąc pod uwagę również aspekt bezpieczeństwa danych. W nowym świecie, w którym dostęp do danych odbywa się z zewnątrz, bezpieczeństwo jest bardzo istotną kwestią. Stary świat łączenia się z danymi i systemami od wewnątrz do zewnątrz przesunął się o 180 stopni w kierunku dostępu do danych z zewnątrz – zwłaszcza po tym, jak pandemia wpłynęła na globalny biznes.

Na całym świecie dwie pragmatyczne idee zapuszczają korzenie. Firmy chcą, aby pracownicy spędzali mniej czasu na majstrowaniu przy swoich urządzeniach, a zamiast tego byli produktywni. Chcą również, aby ich zespoły IT poświęcały mniej czasu na naprawianie komputerów, a więcej na dostarczanie wartości. Trend pracy w domu, który zyskuje na popularności, potęguje ten problem. Pracownicy zmagają się z nowymi procesami, aplikacjami i protokołami bezpieczeństwa. Oczekują, że IT będzie ich trzymać za rękę. Rozwiązaniem tego problemu może okazać się wdrażanie automatyzacji i sztucznej inteligencji w środowiskach komputerowych użytkowników końcowych.

Zautomatyzowany świat dostarcza innej perspektywy zarówno użytkownikom biznesowym, jak i zespołom wsparcia IT. Automatyzacja zmienia i będzie zmieniać sposób, w jaki działa wsparcie IT i w jaki użytkownicy biznesowi otrzymują wsparcie. Dzięki inteligencji zbudowanej wokół urządzeń użytkowników końcowych, generowane są ogromne ilości danych systemowych, przez które człowiek nie jest w stanie praktycznie przebrnąć – dane te są automatycznie przechwytywane, przetwarzane i parsowane. Warstwa AI jest następnie wykorzystywana do tworzenia spostrzeżeń na poziomie urządzenia. Te uruchamiają procesy samoleczenia, zalecenia samoobsługowe, pomoc chatbota i listę zadań dla zespołu IT.

Chociaż proces skoncentrowany na kliencie jest lepszy niż proces skoncentrowany na umowie SLA, bezpieczeństwo stało się główną kwestią w nowym świecie dostępu do danych z zewnątrz. Stary świat łączenia się z danymi i systemami od wewnątrz do zewnątrz przesunął się o 180 stopni, aby uzyskać dostęp do danych z zewnątrz in- szczególnie po tym, jak pandemia wpłynęła na globalny biznes. W sytuacji, gdy pracownicy wykonują swoje własne zadania, systemy i sieci przedsiębiorstwa są bardziej narażone na niebezpieczeństwo. Jednak systemy, procesy i protokoły bezpieczeństwa nie mogą być tak skomplikowane, aby stanowiły utrudnienie dla pracowników i ograniczały ich produktywność.

Należy zachować równowagę między poziomem bezpieczeństwa a elastycznością, jaką pracownicy mają do dyspozycji w zakresie korzystania z technologii. Aby zdecydować o właściwym poziomie bezpieczeństwa, należy zaangażować biznes. Celem takich działań jest przywrócenie danych do biznesu – bez których możemy nie mieć biznesu.