Edytorial

W ostatnich miesiącach przekonaliśmy się, że to, co w danym momencie jest dla nas oczywiste, wcale nie musi takie pozostać. Ciepły dom i stosunkowo niedrogi prąd dostępne dla prawie wszystkich to już niestety przeszłość. Teraz okres grzewczy to jeden wielki znak zapytania i cała Europa mierzy się z kryzysem, który jeszcze do niedawna wydawał się być pieśnią przeszłości. 

A jednak znaleźliśmy się w sytuacji, w której odczuwamy ogromne skutki uzależnienia od węgla zza wschodniej granicy, o czym przecież wiedzieliśmy dużo wcześniej, jeszcze przed lutym 2022 roku. 

To, plus kilka innych czynników sprawiają, że odnawialne źródła energii to wciąż aktualny temat, a fotowoltaika, która, według szacunków, miała zaliczyć gwałtowny spadek sprzedaży w 2022 roku przez zamknięcie systemu upustów dla nowych prosumentów, nadal notuje świetne wyniki, tym razem z powodu chęci uniezależnienia się od rosnących cen energii czy, jak kto woli, niestabilnej i krótkowzrocznej polityki w tym zakresie. 

Już od kilkunastu miesięcy na BrandsIT.pl zajmujemy się tematem energetyki i, szczerze mówiąc, niesamowicie cieszy mnie fakt utrzymania poziomów sprzedaży paneli fotowoltaicznych i innych inwestycji w OZE. Trwanie w uzależnieniu od niestabilnych cen energii podyktowanych tak niezależnymi od firm czynnikami, jak wojna, polityka klimatyczna, czy skuteczność dyplomatów jak w przypadku kopalni w Turowie to rollercoaster dla naprawdę odważnych. Dlatego niezależność, jaką daje własne źródło energii uważam za świetny sposób na przewidywanie kosztów, szczególnie w takich segmentach IT jak centra danych. I patrząc z perspektywy przedsiębiorcy, jest to choć jeden z elementów, w których możemy zapewnić sobie stabilność. 

Drugim aspektem jest oczywiście środowisko i niebanalny wpływ na IT na jego zanieczyszczenie. Gdy rośnie centrum danych rośnie też zużycie energii, która jest głównym kosztem w tego typu działalności. Jeśli źródłem tej energii jest węgiel, przechowywanie i przetwarzanie danych generuje spore zanieczyszczenie, za które powinniśmy czuć się odpowiedzialni wszyscy. Dlatego sądzę, że IT jako pionier innowacyjności powinno odpowiedzialnie podejść do kwestii zeroemisyjności, do której już teraz dąży wiele światowych gigantów, jak Apple, HP czy Cisco. 

Bartosz Martyka

Bartosz Martyka

Redaktor naczelny
BrandsIT