W dzisiejszym, bardzo dynamicznie zmieniającym się świecie, nawet niewielka rotacja pracowników może być dla organizacji ogromnym wyzwaniem. Szczególnie problemów w tym zakresie powinniśmy spodziewać się w branżach, gdzie pracownicy są dosłownie rozchwytywani. Do takiej grupy z pewnością należy każdy pracownik szeroko rozumianego obszaru IT.

Specjaliści IT otrzymują dziennie nawet do kilku ofert pracy. Mogą przebierać w opcjach związanych z różnorodnością technologii, a firmy prześcigają się w wymyślaniu coraz to ciekawszych benefitów i dodatków, które pracownik może znaleźć zarówno w biurze, jak i pracując zdalnie. Złożoności wyzwaniu dodaje fakt, że podwyżki stawek dla specjalistów IT wydają się nie mieć końca. Jak w tym wszystkim się odnaleźć i sprawić, żeby pracownik chciał zostać z nami jak najdłużej?

„W grupie pracowników IT do 29. roku życia na popularności zyskują firmy z samoorganizującymi się zespołami i posiadające płaską strukturę organizacyjną.”

Wszystkie wyżej wymienione aspekty mają znaczenie w procesie wyboru przyszłego miejsca pracy. Elementem, na który dodatkowo zwracają uwagę młodzi pracownicy jest środowisko pracy, do którego trafiają. Równia istotna, a może nawet istotniejsza, niż benefity i wysoka stawka może okazać się więc kultura organizacyjna, w jakiej specjalista IT zdecyduje się pracować. W grupie pracowników IT do 29. roku życia na popularności zyskują firmy z samoorganizującymi się zespołami i posiadające płaską strukturę organizacyjną (czyli działające na zasadach tzw. holakracji). Nie bez znaczenia jest również właściwa organizacja pracy na projekcie, która pozwala zachować coraz ważniejszy w każdej grupie wiekowej work-life balance. Na znaczeniu zyskuje również to, czy firma działa zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, niemniej jednak ten trend wydaje się być wciąż bardziej popularny poza granicami naszego kraju, niż w Polsce.

praca IT

Oprócz wszystkich wymienionych wyżej elementów, na które uwagę powinien zwrócić właściwie każdy pracodawca, niekoniecznie tylko w aspekcie pracowników branży IT, szczególnie ważny pozostaje osobisty i zawodowy rozwój każdego specjalisty. Branża IT rozwija się nieustannie, dodatkowo od wybuchu pandemii obserwowaliśmy szczególnie wzmożony, niespotykany od lat progres. To właśnie w tym obszarze, jak nigdzie indziej, sprawdza się powiedzenie „kto nie porusza się do przodu, ten się cofa”, dlatego też skupienie się pracodawcy na oferowaniu bezpłatnych, wysokospecjalistycznych szkoleń oraz możliwości uzyskiwania regularnie nowych certyfikatów podnoszących kompetencje i wiedzę specjalistów IT, staje się kluczowe w budowaniu znacznej przewagi konkurencyjnej. Pracownik IT, w którego rozwój zainwestujemy, będzie miał możliwość nadążenia za zmieniającym się otoczeniem, pozostając jednocześnie związanym z nami. Idealnym rozwiązaniem jest tworzenie rocznych budżetów szkoleniowych, w ramach których każdy z pracowników może wybrać dostępne na rynku szkolenia, najlepiej dopasowane do jego potrzeb, a często pasji, niekoniecznie ściśle związanych z aktualną pracą na projekcie.

Na wysokim miejscu wśród powodów odejść pozostaje oczywiście poszukiwanie nowych wyzwań zawodowych, spowodowanych zwykłym znużeniem obecnym środowiskiem pracy. Zapewnienie przez firmę wszystkich lub przynajmniej części wyżej wspomnianych aspektów może to ryzyko w znacznym stopniu zminimalizować. Szczególnie, jeżeli pracodawca jest w stanie zaproponować pracownikowi nowe projekty, które są wciąż rozwijane i nie przechodzą szybko w fazę utrzymania.

„Pracownik IT, w którego rozwój zainwestujemy, będzie miał możliwość nadążenia za zmieniającym się otoczeniem, pozostając jednocześnie związanym z nami.”

Zakończenie finansowania projektu jest również dość częstym powodem odejścia zarówno najmłodszych, najmniej doświadczonych specjalistów IT, jak i osób na poziomie Senior. Nikt nie czuje się komfortowo ani pewnie w sytuacji, kiedy dowiaduje się o niespodziewanym zamknięciu obszaru, w którym miał się rozwijać, więc niezależnie od poziomu rozwoju zawodowego, powoduje to stosunkowo szybką decyzję o zmianie pracodawcy. Niezależnie więc od wielkości firmy, warto unikać nietrafionych decyzji o uruchomieniu projektu bez przyszłości. W epoce social mediów informacja o niestabilności projektowej w danej firmie rozchodzi się lotem błyskawicy, a ze złą opinią trudno jest walczyć.

Niezmiennym, wciąż aktualnym aspektem pozostaje zapewnienie specjaliście IT możliwości pracy w oparciu o najnowsze technologie i narzędzia. Wszystkie wyżej wymienione elementy nie będą miały znaczenia, jeżeli na wstępie okaże się, że nasz projekt utknął w technicznych aspektach sprzed kilku lat.