W 2019 roku firma Hewlett Packard Enterprise zobowiązała się do zaoferowania wszystkich swoich rozwiązań w modelu usługowym do 2022 roku. Obecnie zdecydowana większość rozwiązań HPE jest dostępna as-a-service, a firma nieustannie wprowadza innowacje do HPE GreenLake. W rozmowie z BrandsIT Maciej Kalisiak oraz Marek Hojda odpowiedzieli o nowych kierunkach rozwoju HPE, wyzwaniach branży IT oraz możliwościach, które oferuje kanał partnerski.

Jako Hewlett Packard Enterprises jesteście jednym z największych graczy technologicznych na świecie. Wasza oferta jest niezwykle bogata — od platformy pamięci masowej po rozwiązania dla inteligentnego brzegu sieci i chmury. Powiedźcie, co jest podstawą Waszej działalności i na czym obecnie się skupiacie.

Maciej Kalisiak: Nasza firma od zawsze była postrzegana jako firma technologiczna oferująca rozwiązania sprzętowe dla szeroko rozumianego Data Center. Jednakże od dobrych kliku lat podstawą naszego biznesu są usługi. Jesteśmy firmą, która oferuje klientom coś więcej niż platformę sprzętową, mianowicie kompleksowe rozwiązania IT ułatwiające transformację cyfrową naszych klientów, w tym także doradztwo technologiczne. Ten rok jest dla nas przełomowy, ponieważ stawiamy na rozwiązania chmurowe. Popularne hasło HPE GreenLake – The Cloud That Comes To You, jest teraz w praktyce ofertą rozwiązań chmurowych, które dostępne są w taki sam sposób, jak u dostawców chmury publicznej. Przykładem może tu być ogłoszona niedawno usługa HPE GreenLake for Block Storage, która jest namacalnym dowodem na to, że chcemy oferować elastyczność i benefity chmury niezależnie od miejsca przetwarzania. I na tym właśnie się teraz skupiamy, na dostarczeniu prawdziwego „Cloud like Experience” w centrum danych naszych klientów.

Żyjemy w czasach, kiedy trendy, również te technologiczne, zmieniają się bardzo szybko. Wy jako HPE jesteście o krok dalej – i nie tylko dostosowujecie się do trendów, ale i niejednokrotnie sami je kreujecie. Jaki kierunek waszym zdaniem jest obecnie kluczowy w rozwoju nowych technologii i jak wy jako HPE na to odpowiadacie, zarówno globalnie jak i lokalnie?

Marek Hojda: Tak, to prawda, trendy technologiczne zmieniają się bardzo szybko, ale chyba najważniejsze jest to, że obecnie wiele firm stawia przede wszystkim na zapewnienie osiągnięcia celów biznesowych swoich klientów, a technologia jest nie tyle istotna jako doskonały, innowacyjny produkt, ale jako środek do osiągnięcia tychże celów. Przykładem jest wieloletnia strategia HPE. Od lat powtarzamy, że świat IT jest hybrydowy. Liczby pokazujące adopcję chmury publicznej potwierdzają tę tezę. Nie wszystko może się znaleźć w chmurze publicznej i musi być w centrum danych klienta. Co więcej, coraz bardziej znaczące staje się przetwarzanie na brzegu sieci, gdzie generowana jest coraz większa liczba danych. I na to właśnie od wielu lat stawiamy, na stworzenie ekosystemu IT dla klientów, opartego o najlepszą technologię, który niezależnie od miejsca przetwarzania pozwoli na uzyskanie wszelkich benefitów chmury publicznej, jak elastyczność, prostota, czy finansowanie, ale jednocześnie nie przywiąże klienta do jednego miejsca przetwarzania. HPE GreenLake jest rozwiązaniem, które właśnie oferuje te wszystkie benefity, a jednocześnie jest oparte o innowacyjne rozwiązania i produkty, projektowane właśnie pod kątem tego nowego sposobu zarządzania IT.

„(…)najważniejsze jest to, że obecnie wiele firm stawia przede wszystkim na zapewnienie osiągnięcia celów biznesowych swoich klientów, a technologia jest nie tyle istotna jako doskonały, innowacyjny produkt, ale jako środek do osiągnięcia tychże celów.” – Marek Hojda

Jesteśmy świeżo po HPE Discover, który standardowo miał miejsce w Las Vegas. To największe wydarzenie HPE, które ściąga Waszych klientów, partnerów, ale również wszystkie osoby zainteresowane nowymi technologiami, z całego świata. Podczas sesji nie tylko dzielicie się swoją wiedzą, ale również ogłaszacie nowe produkty. Co było największą nowością w tym roku?

Maciej Kalisiak: Największą nowością HPE Discover 2022 był brak ogłoszeń nowych produktów. Zabrzmi to dziwnie, ale jak już wspominałem, jesteśmy oczywiście producentem sprzętu IT, nie uciekamy od naszego DNA, DNA stworzonego przez Billa Hewletta oraz Davida Packarda, natomiast w oparciu o doskonałą technologię oferujemy naszym klientom usługi, których potrzebują. I to było największą nowością. Jesteśmy firmą usługową i na Discover ogłosiliśmy szereg nowych usług dostępnych dla naszych klientów, w tym innowacje związane z portalem chmurowym HPE GreenLake Cloud, który to staje się pojedynczym punktem do zamawiania i zarządzania usługami przez klientów. Wszystkie tegoroczne ogłoszenia mają na celu stworzenie prawdziwego doświadczenia chmury w centrum danych dla naszych klientów. Już od dawna odchodzimy od oferowania serwera, macierzy, czy przełącznika, a chcemy być dla klienta doradcami, którzy zaoferują kompleksowe usługi adresujące wyzwania oraz cele firmy.

Marek Hojda: Oczywiście nie zapominamy o naszych partnerach. Ważną częścią HPE Discover był HPE Partner Growth Summit, w trakcie którego Partnerzy zapoznali się z nowym Programem partnerskim HPE Partner Ready Vantage. Program HPE Partner Ready Vantage jest odpowiedzią na zachodzące zmiany rynkowe i daje Partnerom szereg możliwości. Między innymi, zapewnia elastyczność pozwalającą na identyfikowanie i wykorzystywanie nowych szans biznesowych, wzmacnianie relacji z klientami, rozszerzanie swego zasięgu rynkowego i dostarczanie kompleksowych rozwiązań, które przekładają się na wymierne wyniki biznesowe po stronie klientów.

HPE Graf

Czy HPE GreenLake jest rozwiązaniem skierowanym do firm konkretnej wielkości lub profilu działalności? Firmy jakich branż najczęściej z niego korzystają?

Maciej Kalisiak: I to jest właśnie najpiękniejsze w HPE GreenLake, że nie ma ograniczeń w postaci określonego profilu działalność firmy czy minimalnej wielkości. HPE GreenLake to szerokie portfolio usług, które są dostępne dla firm małych i dużych. Możemy sobie wyobrazić najprostszą usługę VM as a Service, dla klientów szukających po prostu środowiska pod wirtualizację, ale jednocześnie są usługi dedykowane dużym środowiskom jak SAP HANA, czy wręcz usługi, w których klient praktycznie nie zarządza skomplikowanym środowiskiem i robimy to my, dzięki czemu ma pełne doświadczenie elastyczności chmury. Wszystko zależy od tego, czego dana firma szuka, ale na pewno jesteśmy w stanie dopasować HPE GreenLake do praktycznie każdej firmy. W Polsce możemy się pochwalić obecnością w różnych segmentach rynku takich jak: sektor bankowy, produkcja przemysłowa, farmacja, sprzedaż detaliczna i dynamicznie rozwijającym się sektorze usług IT.

Dane są jednym z najważniejszych aktywów każdego przedsiębiorstwa, a ich wyciek jest ogromnych zagrożeniem, co widać szczególnie w obliczu takich kryzysów jak pandemia czy wojna. Są również przedsiębiorstwa, gdzie bezpieczeństwo danych jest szczególnie ważne, jak chociażby podmioty medyczne. Jak Wy jako HPE dbacie o bezpieczeństwo danych?

Maciej Kalisiak: Temat jest oczywiście bardzo skomplikowany, bo bezpieczeństwo danych można zapewniać na wielu poziomach. Zaczynając od podstaw i biorąc pod uwagę nasze DNA, oferujemy produkty do przechowywania, backupu i zabezpieczenia danych. Przykładami są tu chociażby Macierze HPE Alletra 9000, które oferują 100% dostępności danych, czy oprogramowanie Zerto, zapewniające bezpieczeństwo danych na wypadek nieprzewidzianych awarii. W tej części produktowej oczywiście zaszyte są mechanizmy ochrony danych, jak chociażby szyfrowanie. Do tego oczywiście dochodzi doradztwo związane z odpowiednim zaprojektowaniem środowiska IT i usług, dzięki którym dane zawsze będą bezpieczne na wielu poziomach oraz zapewnione będą procedury obsługi sytuacji awaryjnych. Idąc krok dalej, oferujemy także audyty związane z bezpieczeństwem danych oraz dostępne w ramach HPE GreenLake usługi zapewnienia bezpiecznego przechowywania lub na przykład zabezpieczenia danych. To wieloskładnikowe podejście umożliwia holistyczne spojrzenie na całe środowiska naszych klientów i wskazanie najlepszej drogi do tego, aby dane były bezpieczne.

„W HPE GreenLake, że nie ma ograniczeń w postaci określonego profilu działalność firmy czy minimalnej wielkości.” – Maciej Kalisiak

Jako HPE prowadzicie również programy partnerskie. Na czym one polegają, dla kogo są przeznaczone i – przede wszystkim – jakie są korzyści z uczestniczenia w nich?

Marek Hojda: HPE to nie tylko technologia, która, jak już wspominaliśmy, jest częścią naszego DNA. Kolejnym, o czym też już była mowa, bardzo istotnym elementem tego DNA, są Partnerzy. Bez Partnerów nie bylibyśmy w stanie tak efektywnie prowadzić biznesu. Mamy świadomość, że Partnerzy stoją obecnie w obliczu poważnych zmian na rynku. Klienci oczekują rozwiązań całościowych, które są odpowiedzią na konkretne wyzwania biznesowe i pozwalają osiągać wymierne cele. Co więcej, zamiast tradycyjnego podejścia klienci domagają się obecnie elastycznych rozwiązań pozwalających najefektywniej wykorzystać rozwiązania hybrydowego IT, w tym rozwiązań chmurowych.

Dla Partnerów oznacza to konieczność wprowadzenia zmian w modelu biznesowym i dostosowania organizacji do wymagań sprzedaży w modelu usługowym. Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom, HPE ogłosiło nowy program partnerski: HPE Partner Ready Vantage. Został on stworzony na bazie istniejącego programu HPE Partner Ready, jednego z najlepszych programów partnerskich na rynku. HPE Partner Ready Vantage opracowaliśmy z myślą o tym, aby jak najlepiej pomóc Partnerom dostosować się do wspomnianych zmian rynkowych. Program koncentruje się na Partnerach oferujących sprzedaż w modelu as-a-service pozwalając im w pełni wykorzystać swoją wiedzę i kompetencje równocześnie nie zapominając o Partnerach będących bliżej tradycyjnego modelu sprzedaży.

Podsumowując, HPE Partner Ready Vantage został stworzony jako Program, który pomoże Partnerom w realizacji usług dla klientów niezależnie od tego, jaki model zakupu preferują klienci i jakie mają priorytety biznesowe.

Program HPE Partner Ready Vantage, HPE GreenLake… Ostatni rok obfitował w nowości od HPE. A czego możemy się spodziewać w najbliższych miesiącach?

Maciej Kalisiak: Myślę, że z punktu widzenia technologii i innowacji, przede wszystkim należy spodziewać się poszerzenia portfolio usług dostępnych w ramach HPE GreenLake, tak aby zaadresować jak największą liczbę potrzeb biznesowych. Jednocześnie na pewno będziemy dostosowywać istniejące już usługi do zmieniających się potrzeb rynkowych. Równolegle intensywnie pracujemy nad rozwojem portalu HPE GreenLake Cloud, w którym coraz więcej usług będzie możliwa do skonfigurowania i zakupu. Ponadto stale pracujemy nad udoskonalaniem portalu, tak żeby użytkownicy mieli prawdziwy „Cloud like experience” począwszy od zakupu usługi, aż do zarządzania całym cyklem jej życia. Oczywiście, nawiązując po raz kolejny do DNA firmy Hewlett Packard Enterprise, za tym wszystkim będzie stała najnowocześniejsza i innowacyjna technologia, dzięki której to wszystko jest możliwe.

Marek Hojda: Zaryzykowałbym stwierdzenie, że możemy się spodziewać zwiększenia zapotrzebowania na usługi szeroko pojętej branży IT. Myślę, że wspólnie z Partnerami jesteśmy gotowi na wyzwania, jakie stawia przed nami rynek. Jestem przekonany, że wykonana już praca, mam tu na myśli to w jaki sposób HPE przygotowuje Partnerów do nadchodzących zmian, dzieląc się np. własnymi doświadczeniami, plus nowy program partnerski, przełożą się na wymierne wyniki biznesowe.


Marek Hojda
Channel and Ecosystem Sales Leader, HPE Polska

W HPE Polska zatrudniony jest od maja 1998 roku. W Polsce jest odpowiedzialny za sprzedaż w kanale Partnerskim HPE. Zajmuje się identyfikowaniem potencjału sprzedażowego w różnych obszarach rynku oraz budowaniem ekosystemu partnerskiego wspierającego sprzedaż usług i produktów HPE. Ekosystem partnerski to nie tylko partnerzy handlowi, ale również segment Serivce Providerów, partnerów OEM i partnerów Alliance. To również poszukiwanie nowych obszarów wzrostu i kooperacja z firmami partnerskimi, działającymi w innych obszarach rynku IT niż sprzedaż i implementacja infrastruktury informatycznej i mających produkty i usługi komplementarne do portfolio Hewlett Packard Enterprise.

Maciej Kalisiak
HPE Presales Leader, HPE Polska

Z wykształcenia inżynier mikro i optoelektroniki. Ukończył studia na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Od 2008 roku związany z branżą IT. Zaczynał jako inżynier wsparcia sprzedaży serwerów x86 na rynku SMB i Enterprise, kontynuując karierę jako architekt rozwiązań z zakresu pamięci masowych oraz rozwiązań backup. Obecnie łączy funkcję lidera zespołu IHG Presales oraz architekta rozwiązań klasy Enterprise.