Transformacja cyfrowa branży retail to szeroki temat. Detaliści coraz chętniej sięgają po cyfrowe rozwiązania, stawiając na wygodę i oszczędność zasobów. W rozmowie z Jakubem Masłowskim, dyrektorem ds. technologii w Żabka Future rozmawiamy o tranformacji cyfrowej w branży retail na przykładzie sieci sklepów Żabka.

Brandsit: Czym dla Was jest transformacja cyfrowa? Dlaczego zdecydowaliście się na ten krok?

Jakub Masłowski, Żabka Future: Do transformacji cyfrowej podeszliśmy holistycznie. Technologia, wspólnie z biznesem i ESG, napędza rozwój naszej organizacji. Już kilka lat temu w naszej strategii biznesowej stworzyliśmy filar, jakim była cyfrowa transformacja. 

Dlaczego zdecydowaliśmy się na transformację? Patrzymy na ten temat nie jak na proces, który ma początek i koniec, tylko jako ciągłość naszej pracy. Transformacja cyfrowa jest dla nas  ważna, ponieważ umożliwia nam dostosowywanie się do stale zmieniającego się krajobrazu cyfrowego, zwiększanie elastyczności i wydajności oraz lepsze zaspokajanie potrzeb klientów. Celem transformacji cyfrowej jest nie tylko wdrożenie nowych technologii, ale fundamentalna zmiana sposobu, w jaki organizacje działają, wprowadzają innowacje i dostarczają wartość swoim klientom.

Poza pierwszą falą zmian, jej celem jest osiągnięcie bardziej zintegrowanego i holistycznego podejścia do technologii cyfrowych i ich wpływu na organizację. Oznacza to rozbijanie silosów między działami, tworzenie kultury innowacji i współpracy oraz wykorzystywanie danych i analiz do podejmowania bardziej świadomych decyzji biznesowych.

Obecnie koncentrujemy się na wykorzystaniu pojawiających się technologii, takich jak sztuczna inteligencja, blockchain czy IoT, chcemy wykorzystywać spostrzeżenia oparte na danych do napędzania innowacji, optymalizacji operacji i tworzenia nowych modeli biznesowych – np. przy pomocy platformy wymiany danych Advanced Customer Insight Tool (ACIT) kontynuujemy współpracę z partnerami biznesowymi, którzy cenią sobie jakość informacji o wyborach konsumentów oraz wskazówki dotyczące możliwości optymalizacji asortymentu w sklepach. Dzięki aktualizowanym na bieżąco danym o sprzedaży, promocjach oraz zachowaniu konsumentów, narzędzie zapewnia wyższą jakość współpracy.

„Celem transformacji cyfrowej jest nie tylko wdrożenie nowych technologii, ale fundamentalna zmiana sposobu, w jaki organizacje działają, wprowadzają innowacje i dostarczają wartość swoim klientom.”

Jakub Masłowski, Żabka Future

Naszym celem jest przede wszystkim stworzenie zwinnej, zorientowanej na klienta organizacji, która potrafi dostosowywać się do zmieniających się warunków rynkowych i dostarczać innowacyjne rozwiązania spełniające potrzeby klientów w szybko zmieniającym się cyfrowym świecie.

Brandsit: Do czego wykorzystujecie sztuczną inteligencję w Żabce? Jak ją postrzegacie?

Jakub Masłowski, Żabka Future: Technologie AI/ML w Żabce obecne są w wielu miejscach działalności Grupy Żabka: np. w obszarze klienta, w którym pomagają dobierać dostosowaną do niego, optymalną ofertę, przez obszar franczyzobiorcy, którego wspierają w procesie zamówienia i dbają o optymalne zatowarowanie. Centra logistyczne czy nawet codzienna praca wielu zespołów w centrali  wspierane są algorytmami, które sprawiają, że wiele procesów dzieje się szybciej, jest mniej miejsca na błąd. Dzięki temu „uwalniamy czas” na zadania wymagające ludzkiej kreatywności czy doświadczenia. SI w Żabce nie jest dziś postrzegana jako Sci-Fi. Znaczna część zespołu jest świadoma, jakiego typu wsparcia może oczekiwać. Aktywnie pracujemy nad tym, by identyfikować i transformować cyfrowo kolejne obszary. Algorytmy stały się częścią naszej codzienności.    

Brandsit: W jaki sposób Żabka przyczynia się do zrównoważonego rozwoju poprzez wykorzystanie technologii w branży retail?

Jakub Masłowski, Żabka Future: Dobrym przykładem są sklepy Żabka Eko Smart w Poznaniu i Łodzi, stanowiące swoiste laboratorium innowacji ekologicznych wzbogaconych o rozwiązania smart optymalizujące pracę franczyzobiorców. Np. specjalnie na potrzeby sklepu powstał system do zarządzania wieloma urządzeniami, który pomaga chronić środowisko i oszczędzać energię (również zieloną). Pozwala on na zdalne monitorowanie oraz kontrolę funkcji i parametrów, a także rozwiązywanie problemów (np. włączanie/wyłączanie światła, włączanie/wyłączanie urządzenia, blokadę panelu sterowania, kontrolę temperatury pracy urządzenia). Umożliwia też natychmiastowe wykrywanie awarii.

Brandsit: Sporo się mówi o sklepach autonomicznych Żabka Nano, ale ciekawi mnie, jakie inne trendy obserwujecie w kontekście zastosowania technologii?

Jakub Masłowski, Żabka Future: Sklepy autonomiczne rzeczywiście są źródłem inspiracji do odkrywania kolejnych aspektów, w których technologia pozwala znacznie upraszczać życie naszych klientów. To, co obserwujemy i nad czym dziś pracujemy, to wykorzystanie technologii Virtual oraz Augmented reality – nie mam wątpliwości, że w wielu aspektach technologie wykorzystywane np. do szkolenia pilotów znajdą swoje miejsce w retailu, w obszarach szkoleń czy audytu. Technologie i systemy monitoringu czy ochrony polegające na algorytmach rozpoznających zachowania na podstawie obrazu z kamer zapewniają większe bezpieczeństwo, ale i dostarczają dane niezbędne do optymalizacji pracy zarówno w sklepie, jak i w centrum logistycznym. W dzisiejszym otoczeniu liczy się również efektywność i szybkość reagowania na potrzeby czy szanse płynące czy to z firmy, czy z rynku. Dlatego tak istotne są obecnie platformy low code. Technologia „low code”  jest ważną częścią cyfrowej transformacji, ponieważ umożliwia nam szybsze tworzenie aplikacji przy użyciu mniejszej ilości czasu i zaangażowania ludzi przyspieszając w ten sposób tempo innowacji i skracając czas wprowadzania na rynek. To dzięki znacznemu obniżeniu progu wejścia w świat tworzenia rozwiązań widzimy dużą poprawę efektywności, przede wszystkim zespołów niezwiązanych z IT. Osoby, które do tej pory często musiały specyfikować wymagania, a następnie czekać na ich realizację, przejmują ster i są w stanie dostarczać wartość w swoim obszarze pracy z dnia na dzień.

Jestem przekonany, że dalszy postęp samych platform, ale też ciągłe podnoszenie świadomości w tym obszarze mogą być przełomowe dla relacji biznes – IT i znacznie zwiększyć efektywność, o co wszyscy zabiegamy. 

„Technologia „low code”  jest ważną częścią cyfrowej transformacji, ponieważ umożliwia nam szybsze tworzenie aplikacji przy użyciu mniejszej ilości czasu i zaangażowania ludzi przyspieszając w ten sposób tempo innowacji i skracając czas wprowadzania na rynek.”

Jakub Masłowski, Żabka Future

Brandsit: W jaki sposób odpowiadacie na trendy w robotyzacji i samoobsługi? 

Jakub Masłowski, Żabka Future: Robotyzacja, automatyzacja czy self-service – można podsumować to krótko: „low code”. Kwestia robotyzacji to w Żabce pytanie nie „kiedy?”, tylko „w jakim zakresie?”. O platformach robotyzacji cyfrowej już mówiłem, należy jeszcze wspomnieć o cyfrowo-fizycznym wymiarze robotów. Wszyscy mieli okazję zobaczyć naszego robota Robbiego przygotowującego hot-dogi w sklepie autonomicznym w Warszawie, ale ta forma wykorzystania maszyn ma również swoje miejsce w obszarach logistyki i magazynowania – tutaj mogę przytoczyć przykład nowego centrum logistycznego w Małopolu k. Radzymina pod Warszawą, do którego otwarcia się przygotowujemy. W centrum zaplanowano automatyczny magazyn wysokiego składowania tzw. High-Bay o wysokości blisko 40 metrów. Jest on wyposażony w innowacyjne rozwiązania automatyczne, które nie tylko przyspieszą obsługę logistyczną sklepów i podniosą jakość obsługi dla franczyzobiorców, ale także będą minimalizować oddziaływanie na środowisko naturalne.

Brandsit: Jakie są największe wyzwania, z którymi branża retail będzie musiała zmierzyć się w najbliższych latach, i jakie role technologia może odegrać w ich rozwiązaniu?

Jakub Masłowski, Żabka Future: Branża detaliczna stale się rozwija i w ciągu najbliższych lat będzie musiała stawić czoła kilku znaczącym wyzwaniom. Przykładowo, w obszarze klienta, sprzedawcy detaliczni będą musieli zapewnić spersonalizowane, bezproblemowe zakupy oraz ich dostawę. Może w tym pomóc technologia, a konkretnie wdrażanie algorytmów sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) do analizowania danych klientów i dostarczania spersonalizowanych rekomendacji.

Dla detalistów wyzwaniem będzie też zarządzanie łańcuchem dostaw, zarządzanie zapasami oraz optymalizacja łańcucha dostaw. Technologie takie jak identyfikacja radiowa (RFID), blockchain i automatyzacja mogą pomóc w usprawnieniu operacji w łańcuchu dostaw i usprawnieniu zarządzania zapasami.

Wraz z rosnącym wykorzystaniem technologii w handlu detalicznym, bardziej powszechne staną się również zagrożenia cyberbezpieczeństwa. Detaliści będą musieli inwestować w zaawansowane środki bezpieczeństwa cybernetycznego, takie jak uwierzytelnianie biometryczne, szyfrowanie i zapory ogniowe, aby chronić dane klientów i zapobiegać cyberatakom. 

Kolejne wyzwanie to  konieczność zapewnienia przez detalistów spójnej obsługi zakupów we wszystkich kanałach, w tym online, na urządzeniach mobilnych i w sklepie. Technologie, takie jak rzeczywistość rozszerzona (AR), rzeczywistość wirtualna (VR) i asystenci głosowi, mogą pomóc wypełnić lukę między kanałami online i offline, a tym samym stworzyć bezproblemową obsługę wielokanałową.

„Detaliści będą musieli inwestować w zaawansowane środki bezpieczeństwa cybernetycznego, takie jak uwierzytelnianie biometryczne, szyfrowanie i zapory ogniowe, aby chronić dane klientów i zapobiegać cyberatakom.”

Jakub Masłowski, Żabka Future

Brandsit: Jakie technologie są wykorzystywane w Waszych sklepach i jak wpływają na proces zakupowy? Czy możesz powiedzieć coś więcej o technologiach, które wspierają codzienną pracę franczyzobiorców? 

Jakub Masłowski, Żabka Future: Żabka udostępnia franczyzobiorcom szereg unikalnie zaprojektowanych, nowoczesnych narzędzi, które wspierają zarządzanie sklepem i ułatwiają codzienne funkcjonowanie. Te inteligentne rozwiązania obejmują platformę Cyberstore, narzędzie OptiPlan, platformę e-learningową i wiele innych.

Platforma Cyberstore została zaprojektowana przy dużym udziale wszystkich użytkowników końcowych i składa się z aplikacji w 6 głównych kategoriach: zarządzanie sklepem, magazyn (OptiPlan), finanse i rozliczenia, raporty, rejestr informacji i personel. Dzięki aplikacjom użytkownicy mogą m.in. zarządzać środkami trwałymi i przesyłkami kurierskimi, składać zamówienia, weryfikować rozliczenia franczyzobiorców, analizować KPI, sprawdzać komunikaty i rekomendacje z centrali Żabki, uzyskiwać dostęp do materiałów marketingowych oraz zarządzać komunikacją z personelem.

Ponad 15 milionów rekordów danych jest wykorzystywanych przez algorytmy dokonujące analiz i prognoz wykorzystywanych przez partnerów handlowych przeprowadzających w sklepach kontrolę jakości standardów, zasobów i wydajności.

„Dzięki niekorzystaniu z dokumentów papierowych szacunkowo oszczędzamy 1550 drzew rocznie.”

Jakub Masłowski, Żabka Future

W ramach ekosystemu rozwiązań Żabka wdrożyła również elektroniczny obieg dokumentów. Dzięki niekorzystaniu z dokumentów papierowych szacunkowo oszczędzamy 1550 drzew rocznie.

Brandsit: A pracownicy? Czy transformacja cyfrowa objęła także wasze biura, Waszą centralę i centra logistyczne?

Jakub Masłowski, Żabka Future: Transformacja cyfrowa zasadniczo zmieniła sposób, w jaki pracujemy, zarówno w biurze, jak i podczas wykonywania codziennych obowiązków. To nie tylko wdrożenie nowych technologii – jest to kompleksowa zmiana w sposobie, w jaki nasza organizacja i pracownicy podchodzą do pracy. Innowacyjność jest kluczowym elementem rozwoju naszej sieci. Zoptymalizowaliśmy procesy wewnątrz firmy, dzięki czemu zaoszczędziliśmy dziesiątki tysięcy godzin pracy rocznie. Mamy aplikację, która automatyzuje część zadań, uwalniając czas naszych pracowników, współpracowników i franczyzobiorców. Dzięki temu mogą oni zaoszczędzone minuty czy godziny mogą poświęcić na inne zadania. Stawiamy na tworzenie kultury innowacji i współpracy między działami oraz wykorzystywanie danych i analiz do podejmowania bardziej świadomych decyzji biznesowych – a wszystko to w imię zwiększania elastyczności i lepszego dopasowania do potrzeb klientów.